Przewlekły ból jąder? Poznaj jego przyczynę.

Ból odczuwany przez mężczyzn w jądrach, czyli narządach rozrodczych odpowiedzialnych za produkcję plemników i testosteronu może – i powinien niepokoić, zwłaszcza ten występujący przewlekle! Zobacz jakie mogą być jego przyczyny i nie bagatelizuj problemu!

Przewlekły ból jąder w urologii definiowany jest jako przerywany lub stały, jedno- bądź obustronny ból jąder trwający przez okres co najmniej 3 miesięcy. Zazwyczaj wpływa on niekorzystnie na jakość życia pacjenta i ogranicza jego codzienną aktywność, zmuszając do odwiedzenia specjalisty w poszukiwaniu pomocy lekarskiej.

Przyczyny przewlekłego bólu męskich narządów płciowych są trudne do zdefiniowania i leczenia, ponieważ może on mieć różne podłoże, m. in.: zapalne, infekcyjne, nowotworowe, urazowe a nawet nerwowe, jednak do najczęstszych przyczyn dolegliwości bólowych okolicy jąder należą:
uraz okolicy krocza, który spowodował podrażnienie bólowych zakończeń nerwowych lub doprowadził do powstania krwiaka w mosznie albo wokół jądra. Ból jądra po urazie może wynikać z jego uszkodzenia lub krwawienia do guza jądra. W tych przypadkach usg moszny jest badaniem obowiązkowym
długotrwały ucisk jądra, powodujący zaburzenia jego ukrwienia, bądź przekrwienie bierne na skutek utrudnienia odpływu krwi
skręt powrózka nasiennego i jądra powstały najczęściej wskutek urazu lub współistniejących wad anatomicznych, sprzyjających nadmiernej ruchomości jądra
przewlekły ucisk na jądra przez noszenie nadmiernie dopasowanej bielizny

nadmierne przekrwienie i obrzmienie jąder, np. przy długotrwałym wzwodzie prącia i podnieceniu seksualnym

zapalenie jądra jako powikłanie zapalenia wirusowego, np. świnki, objawiające się powiększeniem i bolesnością jądra (lub jąder). Przewlekłe zapalenie jądra i najądrza jest związane z bólem i obrzękiem, mogą mu towarzyszyć objawy ze strony dolnych dróg moczowych, w tym również choroby przenoszone drogą płciową. Badanie per rectum pozwala ocenić gruczoł krokowy oraz napięcie mięśni dna miednicy. Ból jąder może być jednym z objawów zapalenia gruczołu krokowego (ostre, przewlekłe) lub zespołu bólowego miednicy. W tej grupie pacjentów mogą współistnieć takie objawy, jak ból: krocza, w okolicy nadłonowej, prącia lub podczas ejakulacji
początkowe stadium przepukliny mosznowej, która – zstępując przez kanał pachwinowy do moszny – uciska na powrózek nasienny, a następnie na jądro, powodując wrażenie pełności w mosznie oraz obrzmienie i ból tej okolicy

żylaki powrózka nasiennego, zwłaszcza ich przekrwienie, np. w następstwie długotrwałej pozycji stojącej

kamica moczowodowa, której złogi zlokalizowane w środkowym i dolnym odcinku moczowodu mogą powodować ból promieniujący do jądra.
Leczenie bólu jąder

W żadnym wypadku nie można przewlekłego bólu jądra lekceważyć w nadziei, że ból przejdzie sam. Zgłoś się do zaufanego lekarza urologa, w celu diagnozy i podjęcia leczenia. Leczenie przewlekłego bólu jądra obejmuje leczenie zachowawcze – farmakoterapię, fizjoterapię i psychoterapię oraz operacyjne – mikrochirurgiczne odnerwienie jądra, usunięcie najądrza, usunięcie jądra, wazektomię. Oprócz farmakoterapii powinna być brana pod uwagę fizjoterapia mięśni dna miednicy, zwłaszcza w przypadku stwierdzenia nadmiernej kurczliwości mięśni dna miednicy, kiedy techniki relaksacyjne mają korzystne działanie. Leczenie operacyjne powinno być odroczone dopóki leczenie zachowawcze jest nieskuteczne. Jedyna metoda, która wydaje się być skuteczna, to mikrochirurgiczne odnerwienie jądra. Usunięcie najądrza wykonuje się w wybranych przypadkach, a usunięcie jądra jest ostatecznością.